Дзеркало тижня

Ми вже зараз маємо ретельно готуватися до періоду «після війни»

25.06.2024
Поділитися:
Ми вже зараз маємо ретельно готуватися до періоду «після війни»

Автор: Гюндуз Мамедов, Кандидат юридичних наук, заступник Генпрокурора України у 2019-2021 рр., експерт Коаліції “Україна. П’ята ранку”

Нещодавно у Швейцарії завершився Саміт миру. Кожен охочий висловив свою думку й дав оцінку цій події. Водночас, як на мене, саміт укотре пролив світло на дуже важливу проблему: ми вже зараз маємо ретельно готуватися до періоду «після війни». Навіть активна фаза війни не має забирати в нас спромогу конструювати майбутнє. Бо складно говорити про мир, якщо ми не готові до нього. І саме від наших сьогоднішніх дій багато в чому залежить те, яким він буде.

У світі є чимало підходів та інструментів щодо відновлення життя після періоду збройного конфлікту. І досить часто розбудову його архітектури важливо починати не після завершення війни чи повалення недемократичного режиму, а працювати із запитами суспільства, готувати інституції та населення до майбутніх складнощів, щоб «мир» не став новим шоком. Загалом така політика отримала назву «перехідне правосуддя». В теорії перехідне правосуддя — це правовий концепт, однак не обов’язково заглиблюватися в складні юридичні терміни, щоб його зрозуміти. На практиці — це про правила й особливості виходу суспільства зі збройного конфлікту або ж переходу від недемократичного до демократичного режиму. Досить часто ці періоди, на жаль, є не менш складними та суперечливими й супроводжуються політичними, соціальними, економічними кризами, запитом на справедливість, необхідністю відбудови не лише споруд, а й інституцій, а ще, звісно ж, вони — про осмислення й усвідомлення досвіду війни та перебудову свідомості. Хоч як нам складно, ми вже маємо готуватися до цього етапу.

І працюючи в прокуратурі, й мобілізувавшись до Збройних сил, я не припиняв вивчати досвід перехідного правосуддя й дійшов певних висновків. Насамперед про те, що немає готових «рецептів», як легко і з найменшими втратами вийти з конфлікту. Тому ми не можемо просто взяти якусь методичку чи використати досвід іншої держави. Загалом найуспішнішим прикладом застосування перехідного правосуддя вважається Німеччина — держава, яка сама була агресором і якій фактично «допомогли» втілити перехідне правосуддя. Тож для нас цей приклад є цікавим, але не зовсім релевантним. З іншого боку, ми не мусимо повністю копіювати досвід іншої держави, проте можемо використовувати успішні кейси й елементи. Зрештою, важливо зрозуміти, що перехідне правосуддя — це радше про суспільний діалог і, як наслідок, певну суспільну угоду щодо ключових моментів розвитку держави.

Якими ж є основні «стовпи» перехідного правосуддя? Зазвичай їх виокремлюють чотири (звісно, цей список можна й доповнювати, але ці є фундаментальними): відшкодування збитків постраждалим унаслідок збройного конфлікту, притягнення до відповідальності за міжнародні злочини, право на правду, та, зрештою, реформування системи, що має бути чинником недопущення конфлікту в майбутньому. Тобто це про те, що мешканець Херсона, якого тримали в катівні, має бути впевнений, що його свідчення проти мучителів не пропадуть даремно, а стануть частиною обвинувачень; мешканка Дніпра, в квартиру якої поцілила ракета, має розуміти, куди їй звернутися, щоб отримати компенсацію; а жителі деокупованих територій — знати, що їх не засудять за спроби вижити в окупації.

По суті з викликами перехідного правосуддя ми стикалися від початку здобуття незалежності, коли перед нами постало складне завдання розбудови демократичних інститутів. Тож окремі елементи перехідного правосуддя ми вже пробували впроваджувати: і в 90-х роках, і після революцій 2004 та 2013–2014 років, і після початку російської агресії. Наприклад, до таких спроб можна віднести намагання здійснити люстрацію, заснування Інституту національної памʼяті, розбудову в Офісі генерального прокурора так званого департаменту війни, що координує розслідування міжнародних злочинів, інституційне оформлення антикорупційних органів. Однак, на жаль, це було хаотичним процесом. Тому зараз і в майбутньому нам потрібні комплексні підходи. Реальні зміни замість імітації. Тож звернімо увагу на ключові позиції за кожним із пунктів, що потребують суспільного діалогу, аби зрештою стати нашими векторами.

Читати більше

25.06.2024
Поділитися:

Медіа про нас

Всі media